log
وبلاگicon

گروه کوه نوردی کلکچال

آموزش اصول کوه پیمایی، روستاگردی، طبیعت گردی، محیط زیست، گردشگری پاک و مسئولانه

به وب سایت رسمی "گروه کوه نوردی کلکچال" خوش آمدید

+ نوشته شده در  شنبه یکم شهریور 1393ساعت 5:10  توسط کاوه اشکشی  | 

بانک اطلاعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایران

"بانک اطلاعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایران" برای اولین بار در اینترنت؛ راه‌اندازی شد. به گزارش سبزپرس، این بانک اطلاعات که در نشانی اینترنتی www.HSEbank.ir در دسترس علاقمندان قرار گرفته؛ با هدف گسترش ارتباط موثر بین افراد، گروه‌ها و سازمان‌های فعال در این زمینه‌ها و همچنین ایجاد بستری برای انتقال بهتر و سریع‌تر اطلاعات، خدمات و محصولات این حوزه؛ راه‌اندازی شده است.

گردآوری اطلاعات سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در زمینه‌های بهداشت، ایمنی، محیط زیست و محصولات و فن آوری‌های مرتبط با این زمینه‌ها، همچنین ارائه و به روز رسانی آخرین قوانین، ضوابط، شیوه‌نامه‌ها، لوایح و استانداردهای منتشر شده ملی و بین‌المللی در زمینه‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست از جمله فعالیت‌های این بانک اطلاعات تخصصی است.

از دیگر فعالیت‌های این بانک اطلاعات نیز اعلام مناقصه‌ها و مزایده‌ها در این حوزه است. اطلاع رسانی فعالیت‌های مرتبط با آموزش و پژوهش در بخش محیط زیست، انتشار اخبار و مقالات مرتبط و همچنین اعلام برنامه‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در سطح داخلی و بین المللی نیز از فعالیت‌های این سامانه است.

همچنین ایجاد سامانه‌ای جهت کاریابی و بانك اطلاعات شغلی و آشنایی با فعالیت‌های کارآفرینی و فرصت‌های اشتغال در بخش‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست نیز از مفیدترین بخش‌های این وب‌سایت تخصصی است.

 

"بانک اطلاعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایران" از تمامی نهادها، سازمان‌ها، موسسات، شركت‌ها و تشكل‌های فعال در زمینه‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست؛ دعوت کرده است تا با ثبت اطلاعات خود در این درگاه بزرگ اطلاعاتی، از مزایای ارزشمند آن، بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری سبز پرس - با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir


برچسب‌ها: کار آفرینی, اشتغال زایی در زمینه محیط زیست, سامانه, کار یابی, بانک اطلاعات مفید
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم شهریور 1393ساعت 21:9  توسط کاوه اشکشی  | 

کم خونی و ورزش - بخش سوم

علاوه بر دسترسی محدود به آهن؛ جذب آن نیز کم است و بسته به منبع غذایی از ۲ تا ۴۰ درصد متغیر است. حدود ۲ درصد آهن موجود در منابع گیاهی و ۲۵ درصد آهن موجود در گوشت، جذب می شود.

 

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ همان گونه که ملاحظه می کنید پاسخ به این سوال که آیا ورزشکاران زن؛ نیاز به آهن بیشتري دارند، واضح و قطعی نیست.

 

با این وجود، از آن جا که آهن یک ماده مغذي مهم براي کارآیی است؛ برای یک ورزشکار زن، در صورتی که از رژیم گیاهی استفاده می کند یا سعی در کاهش وزن دارد، احتمالاً عاقلانه این است که از یک مکمل آهن براي رفع نقص رژیم غذایی خود؛ بهره مند شود.

 

یکی از مشکلاتی که در ورزشکاران دیده می‌شود؛ کم‌خونی ورزشی است. هر چند گروه‌های مختلف ورزشکاران؛ ممکن است درگیر این کم‌خونی شوند، اما گروه‌هایی از آن‌ها بیشتر در معرض خطرند.

·         بانوان ورزشکار

·         ورزشکاران گیاهخوار

·         ورزشکاران ورزش‌های استقامتی

·         ورزشکاران در حال رشد

 

نویسنده مقاله: سرکار خانم فرناز نوری زاده - کارشناس  تفذیه هیئت پزشکی ورزشی استان لرستان

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: آنمی, ورزش, کم خونی, مکمل آهن برای رفع نقص رژیم غذایی, Blood Anemia
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم شهریور 1393ساعت 14:1  توسط کاوه اشکشی  | 

عوارض ورزش در هوای گرم؛ و پیشگیری از آن - بخش 6

هنگام ورزش در هوای گرم؛ به این موارد توجه کنید:

با توجه به عوارض ورزش در هوای گرم و حتی اشاره به راه های پیشگیری از آن، شما ورزشکاران لازم است موارد دیگری را نیز رعایت کنید، تا هم بتوانید دچار آسیب نشوید و هم از ورزش کردن در هوای گرم لذت ببرید.

 

بهترین زمان ورزش در فصل تابستان:

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ پیشنهاد می کنیم که در طول فصل تابستان، صبح ها ورزش کنید. چرا که گرما در پایین‌ترین حدش قرار دارد.

 

همچنین در مواردی که فرصت ورزش کردن در صبح را ندارید، اواخر عصر نیز زمان مناسبی برای ورزش کردن است.

 

نویسنده مقاله: جناب آقای کیوان فیروزه ای - کمیته آموزش هیئت پزشکی ورزشی استان کردستان

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: عوارض ورزش در هوای گرم, ورزش, مقاله, ورزش کردن در هوای گرم, لذت
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم شهریور 1393ساعت 7:1  توسط کاوه اشکشی  | 

کم خونی و ورزش - بخش دوم

آهن کافی را می توان از رژیم غذایی بدست آورد. البته این امر، مستلزم عادات خوب تغذیه ای است. بزرگترین مشکل در رابطه با آهن؛ آن است که خیلی فراوان نیست. 

 

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ هر ۱۰۰۰ کالري به طور متوسط؛ حاوي ۶ میلی گرم آهن است و زنان نیاز به ۱۵ میلی گرم در روز دارند. مردان نیز به ۱۰ میلی گرم در روز آهن، نیاز دارند. در زنانی که رژیم کم کالري دارند؛ در اغلب موارد نیاز به آهن تأمین نمی شود.

 

از آنجا که مردان دریافت کالري بیشتر و نیاز کمتري دارند، براي آن ها کمبود آهن؛ کمتر اتفاق می افتد. تأکید بر مصرف رژیم پرکربوهیدرات و کم چربی توسط ورزشکاران، در دریافت آهن پایین نقش دارد. 

 

گوشت قرمز که معمولاً در ورزشکاران؛ از مصرف آن اجتناب می شود، یکی از غنی ترین منابع آهن است. غذاهاي غیرگوشتی پر کربوهیدرات، محتوي آهن کمتري هستند بسیاري از ورزشکاران دانش آموز و دانشجو؛ درصد بالایی از کالري خود را از غذاهاي کم محتوا تأمین می کنند که خود بر شدت مشکل می افزاید.

نویسنده مقاله: سرکار خانم فرناز نوری زاده - کارشناس  تفذیه هیئت پزشکی ورزشی استان لرستان

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: آنمی, ورزش, غنی ترین منابع آهن, کم خونی, غذاهای غیرگوشتی پر کربوهیدرات
+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم شهریور 1393ساعت 20:11  توسط کاوه اشکشی  | 

کم خونی و ورزش - بخش اول

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ کمبود آهن، عملکرد ورزشکاران را به دلیل عدم انتقال اکسیژن کافی؛ برای عملکرد ماهیچه‌ها و تولید مقادیر زیادی اسید لاکتیک تضعیف می‌کند.

 

آهن چند نقش مهم در بدن شما ایفا می کند. سلول هاي قرمز خون را می سازد، که حمل اکسیژن در تمام بدن را به عهده دارد؛ در تبدیل غذا به انرژي کمک می کند و به مبارزه با عفونت ها کمک می نماید. نقش آهن در حمل اکسیژن، به ویژه در طی ورزش حائز اهمیت است. 

 

بدون آهن؛ بدن شما قادر به ساخت گلبول هاي قرمز سالم و رساندن اکسیژن کافی به عضلات، مغز و سایر احشاء نمی باشد. افت محسوس در ذخایر آهن، آنمی یا کمبود آهن نامیده می شود.

 

در کل؛ زنان نسبت به مردان نیاز به آهن بیشتري دارند تا آهن از دست رفته در طی قاعدگی را جبران نمایند؛ ولی ورزشکاران احتمالاً نیاز به آهن خیلی بیشتري نسبت به غیر ورزشکاران ندارند. هرچند ابهاماتی در این مورد در تحقیقات پزشکی، وجود دارد.

نویسنده مقاله: سرکار خانم فرناز نوری زاده - کارشناس  تفذیه هیئت پزشکی ورزشی استان لرستان

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: آنمی, ورزش, ساخت گلبول های قرمز سالم, نقش آهن خون, مبارزه با عفونت ها
+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم شهریور 1393ساعت 13:20  توسط کاوه اشکشی  | 

عوارض ورزش در هوای گرم؛ و پیشگیری از آن - بخش 5

کمبود آب بدن:

همان طور که در موارد بالا اشاره شد، کمبود آب و ترکیب مایعات بدن؛ یکی از موارد ورزش در هوای گرم است که با احساس تشنگی، سرگیجه و سردرد نمایان می شود. 

 

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ اگر موارد کمبود آب در بدن را احساس کردید؛ از ورزش کردن دست بردارید، مکانی خنک پیدا کنید و با یک نوشیدنی متعادل حاوی الکترولیت، آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

  

برای این که در هوای گرم دچار کمبود آب بدن نشوید طی روز و خصوصا" قبل از ورزش؛ آب مصرف کنید. البته در مصرف آب نیز افراط نکنید. زیرا باعث عدم تعادل سدیم در جریان خون می شود.

 

نویسنده مقاله: جناب آقای کیوان فیروزه ای - کمیته آموزش هیئت پزشکی ورزشی استان کردستان

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: ورزش, مقاله, تعادل سدیم, نقش پیشگیری, نوشیدنی متعادل حاوی الکترولیت
+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم شهریور 1393ساعت 6:59  توسط کاوه اشکشی  | 

مرجع حیات وحش ایران

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم شهریور 1393ساعت 20:54  توسط کاوه اشکشی  | 

عوارض ورزش در هوای گرم؛ و پیشگیری از آن - بخش 4

گرما زدگی:

از دیگر عوارض ورزش در هوای گرم، گرمازدگی است و به نوعی می توان گفت یکی از خطرناک ترین عوارض هوای گرم است. گرمازدگی به علت فشار و کمبود آب، افزایش ناگهانی دمای بدن و در نتیجه؛ از کارافتادگی سیستم عصبی ایجاد می شود.

 

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ از علائم شایع گرمازدگی ناشی از ورزش در هوای گرم می توان به هذیان گفتن، سرگیجه، از کار افتادن گردش خون، از حال رفتن و آسیب دیدگی بافت ها اشاره کرد.

  

اگر دچار گرمازدگی شدید، ورزش را متوقف کنید، در مکان خنک قرار گیرید، در وان آب بنشینید و در صورت نیاز به اورژانس مراجعه کنید. 

 

برای پیشگیری از گرمازدگی؛ شدت و زمان ورزش را کنترل کنید و سعی کنید میزان مصرف آب را بر حسب وضعیتی که در آن قرار دارید را نیز کنترل کنید. سعی کنید در روزهای گرم به جای ظهر، اول صبح که خنک تر است، ورزش کنید.

 

نویسنده مقاله: جناب آقای کیوان فیروزه ای - کمیته آموزش هیئت پزشکی ورزشی استان کردستان

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: ورزش, مقاله, عوارض ورزش در هوای گرم, نقش پیشگیری, از کار افتادن گردش خون
+ نوشته شده در  دوشنبه سوم شهریور 1393ساعت 7:0  توسط کاوه اشکشی  | 

مطالب قدیمی‌تر