log
وبلاگicon

گروه کوه نوردی کلکچال

آموزش اصول کوه پیمایی، روستاگردی، طبیعت گردی، محیط زیست، گردشگری پاک و مسئولانه

به وب سایت رسمی "گروه کوه نوردی کلکچال" خوش آمدید

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم مرداد 1393ساعت 5:10  توسط کاوه اشکشی  | 

دوره آموزشی "تغذیه در تناسب اندام و کاهش وزن ورزشکاران"

هیئت پزشکی ورزشی استان تهران، در راستای ارتقای سطح دانش مربیان و ورزشکاران؛ دوره آموزشی "تغذیه در تناسب اندام و کاهش وزن ورزشکاران"، را برگزار خواهد کرد.

  

به گزارش روابط عمومی هیئت پزشکی ورزشی استان تهران، این دوره یک روزه به همت کمیته آموزش و کمیته تغذیه هیئت، روز ۱۶ مرداد ماه سالجاری از ساعت ۸ الی ۱۳در سالن آمفی تئاتر هیئت پزشکی ورزشی استان تهران برگزار می شود. 

  

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "هیئت پزشکی ورزشی استان تهران"؛ علاقمندان می توانند جهت ثبت نام با کمیته روابط عمومی به شماره ۷۷۵۲۵۸۱۵ تماس بگیرند.

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: ورزش, تناسب اندام, ثبت نام دوره آموزشی, کلاس کاهش وزن, تغذیه ورزشی
+ نوشته شده در  جمعه سوم مرداد 1393ساعت 22:39  توسط کاوه اشکشی  | 

شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی در ورزش - بخش 5

مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش درباره پارگی ماهیچه؛ اظهار کرد: وقتی ماهیچه؛ بیش از حد توان کشیده شود، ممکن است برخی از فیبرهای آن، پاره شده و فرد دچار پارگی ماهیچه شود. بهتر است در این شرایط، به پزشک مراجعه کنید.

 

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ دکتر جمشید جهانی، در خصوص چگونگی درمان آسیب ورزشی  نیز گفت: درمان آسیب‌های ورزشی در سه کلمه «استراحت»، «یخ» و «کمپرس» خلاصه می‌شود.

  

"استراحت" به شما کمک می‌کند دچار آسیب‌ جدید و خون‌ریزی نشوید. "یخ" سبب فروکش کردن التهاب می‌شود و درد را ساکت می‌کند. "کمپرس" هم مانع از کبودی می‌شود.

  

یخ؛ تنها می‌تواند برای ۱۰ دقیقه رگ‌های خونی را سفت کند، اما بعد از این مدت، محل آسیب دیده ورم می‌کند. بهتر است ابتدا برای ۱۰ دقیقه یخ را روی محل بگذارید. بعد ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید و بعد مجددا برای یک تا دو ساعت؛ این کار را تکرار کنید.

در نهایت، به کمک باند کمپرس، محل را ببندید تا خون در نواحی اطراف پخش نشود. در روزهای بعد؛ برای جلوگیری از خون‌مردگی و ورم، استفاده از یخ را ادامه دهید، اما می‌توانید به جای ۱۰ دقیقه، مدت آن را ۳۰ دقیقه کنید.

نویسنده مقاله: جناب آقای دکتر جمشید جهانی

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: مقاله, ورزش, دکتر جمشید جهانی, پزشکی ورزشی, آسیب‌های عضلانی
+ نوشته شده در  جمعه سوم مرداد 1393ساعت 15:7  توسط کاوه اشکشی  | 

شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی در ورزش - بخش 4

دکتر جمشید جهانی درباره درد عضلات بعد از ورزش و خصوصاً کبودی  در بدن ورزشکار؛ اظهار داشت: کبودی پس از شوک مستقیم بر ماهیچه منقبض شده، به وجود می‌آید. درد و ورم؛ از جمله عوارض کبودی است.

  

در حقیقت، پارگی رگ‌های خونی سبب پخش مقداری خون در زیر پوست می‌شود. بر حسب میزان کبودی، دوران بهبودی از چند روز تا چند هفته؛ متغیر است. وقتی نقطه‌ای از بدن کبود می‌شود، نباید به هیچ عنوان آن را کشید، یا ماساژ داد، یا گرم کرد.

 

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ بهترین راه‌ حل برای برطرف کردن کبودی، گذاشتن یخ روی محل و استراحت دو تا سه روزه است. در موارد شدیدتر، باید به پزشک مراجعه کرد.

 

وی در خصوص چگونگی کشیدگی عضلات نیز گفت: این آسیب، به زمانی گفته می‌شود که ماهیچه بیش از حد؛ کشیده شود و در نتیجه دچار التهاب گردد. بر خلاف کوفتگی، درد ناشی از کشیدگی عضلات در حین تمرین، شروع می‌شود. یخ و استراحت کامل برای چند روز، درمان کشیدگی عضله است.

نویسنده مقاله: جناب آقای دکتر جمشید جهانی

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: مقاله, ورزش, دکتر جمشید جهانی, التهاب ماهیچه, آسیب‌های عضلانی
+ نوشته شده در  جمعه سوم مرداد 1393ساعت 1:47  توسط کاوه اشکشی  | 

نظر آيت الله مکارم شیرازی؛ درباره حضور بانوان در ورزشگاه

آيت ‌الله مکارم‌ شيرازی، در پاسخ به استفتايی؛ نظر خود را درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، اعلام کرد:

 

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "خبرگزاری ورزش سه"؛ متن پرسش و پاسخ اين مرجع تقليد، به شرح زير است: "پرسش: نظر معظم له در مورد حکم شرعی حضور زنان در ورزشگاه‌ها؛ به عنوان تماشاچی، چيست ؟"

  

پاسخ: "جو حاکم در ورزشگاه‌ها، براي حضور زنان مناسب نيست و شکی نيست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آن ها؛ سرچشمه مشکلات زيادی از نظر اخلاقي و اجتماعی می‌شود. اضافه بر اين در بعضي انواع ورزش، مردان پوشش مناسبي در برابر زنان ندارند؛ بنابر اين لازم است از حضور در اين برنامه‌ها خودداری کنند، بخصوص اين که اين برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببينند و حضور آن ها؛ ضرروتی ندارد !"

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: ورزش, مدیریت ورزشی, نظر, آیت الله مکارم شیرازی, جضور زنان در ورزشگاه ها
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم مرداد 1393ساعت 16:5  توسط کاوه اشکشی  | 

شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی در ورزش - بخش 3

دکتر جمشید جهانی؛ مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش هیئت پزشکی ورزشی استان فارس در خصوص کوفتگی اظهار داشت: کوفتگی؛ در پی انجام حرکات ماهیچه‌ای طولانی و شدید روی ماهیچه‌ای که به خوبی آماده نشده، یا آب‌رسانی به آن کم بوده پیش می‌‌آید.

  

کوفتگی ماهیچه، پس از ترشح بیش از حد اسیدلاکتیک در آن است. معمولا درد ناشی از کوفتگی؛ پس از اتمام ورزش حس می‌شود و به شکلی نوعی هشدار است. چند روز استراحت، یک حمام گرم، ماساژ و حرکات کششی آرام سبب رفع کوفتگی خواهد شد. 

  

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ دکتر جمشید جهانی در خصوص گرفتگی عضلات نیز گفت: گرفتگی عضلات؛ گاهی در حین ورزش یا پس از آن عارض می‌شود. دلیل این آسیب نیز؛ آماده نبودن و گرم نشدن کافی ماهیچه‌ قبل از آغاز ورزش یا استفاده بیش از حد، از آن است.

  

گرفتگی عضلات، در اکثر موارد نشانه خستگی مفرط است. گرم کردن ماهیچه‌ و استراحت چند روزه، ماساژ و انجام حرکات کششی پس از ساکت شدن درد؛ می‌تواند از جمله درمان‌های اساسی باشد.

نویسنده مقاله: جناب آقای دکتر جمشید جهانی

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: مقاله, ورزش, دکتر جمشید جهانی, پزشکی ورزشی, آسیب‌های عضلانی
+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم مرداد 1393ساعت 12:22  توسط کاوه اشکشی  | 

شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی در ورزش - بخش 2

دکتر جمشید جهانی گفت: برای انجام تمامی فعالیت‌های ورزشی، ابتدا باید بدن خود را گرم کنید تا ماهیچه‌ها نرم شوند. حرکات کششی، عملکرد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و بهترین حرکت برای پایان ورزش و آرام کردن بدن است.

 

وقتی ورزش را آغاز می‌کنید، نباید اعتماد بیش از حد به خود داشته باشید و با حرکات سنگین شروع کنید. لازم نیست همان ابتدا، رکوردها را بشکنید. ورزش باید به تدریج و با بالا رفتن استقامت بدنی؛ سنگین شود. وقتی روزه‌اید، ورزش نکنید.

  

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ دکتر جهانی ادامه داد: در طول ورزش باید مرتبا آب بنوشید. آب‌رسانی به بدن، به جریان خون درون فیبرهای ماهیچه‌ای کمک می‌کند.

  

نکته مهم‌تر این که؛ همیشه از وسایل و تجهیزات مناسب بهره‌ ببرید، مثلا کفش‌ مناسب ورزشی بپوشید و قبل از آغاز هر ورزشی؛ به دوره آموزشی آن بروید تا حرکات صحیح به شما آموزش داده شود. فکر نکنید ذاتا تنیس‌باز یا فوتبالیست به دنیا آمده‌اید.

نویسنده مقاله: جناب آقای دکتر جمشید جهانی

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: مقاله, ورزش, دکتر جمشید جهانی, پزشکی ورزشی, آسیب‌های عضلانی
+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم مرداد 1393ساعت 21:36  توسط کاوه اشکشی  | 

شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی در ورزش - بخش 1

سالانه؛ حدود چهار درصد از ورزشکاران، به دلیل یک آسیب ورزشی؛ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. این موضوع بسیار طبیعی است، زیرا هر نوع فعالیت بدنی، حتی پیاده‌روی نیز اگر درست انجام نشود، در طولانی ‌مدت به ماهیچه‌ها و مفاصل آسیب می‌رساند.

  

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی"؛ از سوی دیگر احتمال بروز آسیب در ماهیچه‌ ها و تاندون‌ها و حتی در موارد نادر، شکستگی استخوان نیز در ورزشکاران بیش از مردم عادی است. پس، چه بهتر که هنگام ورزش؛ احتیاط‌های لازم را به عمل آورید تا احتمال بروز آسیب‌های جسمی‌ به حداقل برسد.

 

دکتر جمشید جهانی؛ مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش هیئت پزشکی ورزشی استان فارس ضمن بیان مطلب فوق در خصوص آسیب‌ عضلانی در ورزش نیز اظهارداشت: ساختار بدن هر انسانی متفاوت از دیگری است و در برخی ساختارها، نقاط ضعیفی وجود دارد که می‌تواند احتمال آسیب‌های ورزشی را افزایش دهد.

 

به عنوان مثال، آسیب‌دیدگی اعضای پایینی می‌تواند به دلیل داشتن کف پای صاف، بلندی یا کوتاهی قد در مقایسه با قد طبیعی و زانوهای پرانتزی باشد، اما دلیل اصلی این آسیب‌ها؛ بد آماده کردن بدن خود برای ورزش است.

نویسنده مقاله: جناب آقای دکتر جمشید جهانی

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: مقاله, ورزش, دکتر جمشید جهانی, پزشکی ورزشی, آسیب‌های عضلانی
+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم مرداد 1393ساعت 9:4  توسط کاوه اشکشی  | 

تقویت صحیح ستون مهره ها

به گزارش "گروه کوه نوردی کلکچال" به نقل از "فدراسیون پزشکی ورزشی" بسیاری از ورزشکاران، به تقویت ایزوله عضلات در بدن سازی؛ بسنده می کنند و کمتر به تقویت "نورو ماسکولار" توجه می شود، که این خود عاملی برای مستعد شدن به آسیب است.

  

مشاهده شده؛ ورزشکارانی که قبل از مسابقات، تمرینات ثباتی صحیح ستون فقرات را انجام می دهند؛ کمتر آسیب می بینند و ورزشکارانی که حجم عضله مولتیفیدوس در آن ها کم است، بیشتر مستعد آسیب به خصوص در زانو و رباط ACL هستند.

  

یک فیزیوتراپیست و یک مربی ماهر می توانند فعالیت عضلات، کنترل نورو ماسکولار و ثبات داینامیک و استاتیک را ارزیابی نموده و با برنامه تمرینی مناسب در پیشگیری از آسیب ها؛ نقش به سزایی داشته باشند. برای درخواست اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما؛ به سایت sabapt.ir مراجعه فرمایید.

منابع:

The relationship between control of the spine and low back pain: a clinical researcher’s perspective 2013 - Julie A. Hides

Core Stability Training for Injury Prevention 2013 - Kellie C. Huxel Bliven

نویسنده مقاله: جناب آقای صالح ناصری - مسئول کمیته توانبخشی هیئت پزشکی ورزشی استان قم

با سپاس فراوان - گروه کوه نوردی کلکچال - www.kolakchal.ir - www.kolakchal.com


برچسب‌ها: مقاله, ورزش, شناسایی علل وقوع پارگی رباط ACL, حوادث, کنترل نورو ماسکولار
+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم تیر 1393ساعت 22:44  توسط کاوه اشکشی  | 

مطالب قدیمی‌تر